Bu sitede bulunan yazılar memnuniyetsizliğiniz halınde olursa bizimle iletişime geçiniz ve o yazıyı biz siliriz. saygılarımızla

    tekbir ile uslanmayanın hakkı kötektir

    1 ziyaretçi

    tekbir ile uslanmayanın hakkı kötektir bilgi90'dan bulabilirsiniz

    "Nush İle Uslanmayanı Etmeli Tekdir, Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir"in Atasözü Olduğu İddiası - Malumatfuruş

    “Nush İle Uslanmayanı Etmeli Tekdir, Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir” Atasözü Değildir ve Genellikle Yanlış Kullanılmaktadır

    Nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir, tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir” atasözü değildir, Ziya Paşa’nın Terkib-Bend adlı eserinde yer almaktadır. Doğru ifade edilmiş hâli ise “nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir, tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir” şeklindedir.

    1825-1880 arasında yaşamış olan Ziya Paşa’nın 1870 yılında kaleme aldığı ünlü Terkib-Bend adlı eserinden bir beyt:

    Terbiye ve yola getirme konusunda sıklıkla dile getirilen dizelerdir. Günümüz Türkçesiyle anlamı ise şu şekilde aktarılabilir: “Nasihat ile yola gelmeyeni azarlamalı, azardan anlamayanın hakkı dayaktır

    Ziya Paşa’nın kaleminden aruz vezniyle çıkan mısralar olmasına rağmen köşe yazarları tarafından çoğunlukla “atasözü” ya da “eskilerin deyimi” olarak nitelenir. Kimi bu mısraları yani bir bakıma vecizeyi atasözü olarak tanımlar. Kimi zaman da doğru şekilde aktarılmaz.

    “Nush İle Uslanmayanı Etmeli Tekdir, Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir”i Atasözü Sanan Köşe Yazarları

    Ziya Paşa’nın “nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir / tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir” beyti genellikle “nush ile uslanmayanı etmeli tekdir, tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir” şeklinde yanlış kullanılır. Bu durumu bir örneği aşağıdaki görselde ve köşe yazarlarından aktardığımız hatalarda görülebilir:

    Abbas Güçlü, Milliyet Gazetesindeki “Dayak Utancı” başlıklı 15 Nisan 1999 tarihli köşesinde Ziya Paşa’nın beytini kısaltıp dayakta tekdire gerek görmeden nasihatten sonra kısa yola başvurmuş ve bu beyitleri deyim olarak tanımlama hatasına düşmüş:

    nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir

    Ahmet Hakan, Hürriyet Gazetesinde 13 Mayıs 2009 günü yayınlanan “Allah’ın sopası yok” başlıklı yazısında “Nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir” şeklinde olan dizeyi farklı aktarmış:

    nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir

    Ruhat Mengi, Sabah Gazetesinde 5 Aralık 2000 günü yayınlanan “Havana purosu, Küba dostları ve kompleksler” başlıklı yazısında Ziya Paşa’nın beytini atasözü addetmiş ve biraz tahrif etmiş:

    nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir

    Fatih Altaylı da Habertürk Gazetesinde 1 Mart 2017 günü yayınlanan “Havuz kozunu kullanmalılar” başlıklı yazısında ilk dizeyi farklı aktarma yanlışına düşmüş:

    nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir

    Ali Karahasanoğlu, Yeni Akit Gazetesindeki 6 Kasım 2016 tarihli “Tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir” başlıklı yazısında bahse konu beytin Ziya Paşa’ya ait olduğunun rivayet olunduğunu söyleyip, araştırmaya tenezzül edememiş ve  “yola gelmeyen” kısmını “uslanmayan”la değiştirmiş:

    nush ile yola gelmeyeni etmeli tekdir

    Hadi Uluengin, Hürriyet Gazetesinde 23 Mart 1999 tarihli “Ültimatom” başlıklı yazısında hem dizeyi farklı aktarmış hem de Ziya Paşa’nın mısralarını eski söz olarak nitelemiş:

    Gökhan Özcan, Yenişafak Gazetesinde22 Ekim 1999 günü yayınlanan “Büyük adamlara ibret drajeleri” başlıklı yazısında kısayolu kullanıp 2 mısrayı birleştirmiş:

    Emre Aköz, Sabah Gazetesinde 19 Ekim 2007 tarihinde yayınlanan “Ne biçim demokratsın” başlıklı yazısında Ziya Paşa’nın mısralarını deyişe çevirmiş:

    Yalvaç Ural,Milliyet Gazetesinde 15 Nisan 2007 günü yayınlanan “Anibal gelsin de gör!” başlıklı yazısında Ziya Paşa’nın beytini eskilerin öğretisine çevirmiş:

    Mehmet Barlas’ın Sabah Gazetesinde 1 Mart 2006 günü yayınlanan “Tavsiye ve nasihat vermek çizgisinde bir dış politika” başlıklı yazısında ilk dizeyi tahrif etmiş:

    Osman Gençer, Yeni Asır Gazetesinde 5 Eylül 2004 günü yayınlanan “Yuh!..” başlıklı yazısında bahse konu mısraları atasözü olarak belirtmiş:

    Hıncal Uluç da Sabah Gazetesindeki 24 Haziran 205 tarihli “Ziya Paşa’nın deyişleri!..” başlıklı yazısında beyti tahrif edenlerden olmuş:

    Baskın Oran‘ın T24’teki 24 Şubat 2017 tarihli “Özdeyişler ve fıkralarla, korkutma’dan korkma’ya AKP” başlıklı yazısında söz konusu dizeleri “özdeyiş” olarak adlandırma ve ilk dizeyi farklı aktarma yanlışına düşmüş:

    Serdar Dinçbaylı, Fanatik Gazetesindeki “Nush, tekdir ve kötek” başlıklı yazısında ilgili mısraları “laf” olarak nitelemiş:

    Çetin Altan, Milliyet Gazetesinde 24 Ağustos 2006 günü yayınlanan “Öfke patlamaları ve öfkenin ruhsal zemberekleri” başlıklı yazısında “Nush”u “laf”a çevirmiş:

    nush ile uslanmayanı etmeli tekdir

    * İşbu ihtisapta Muhtesip.com arşivinden faydalanılmıştır.

    Yazı kaynağı : www.malumatfurus.org

    Nush İle Uslanmayanın Hakkı Tekrir, Tekrir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir

    Nush İle Uslanmayanın Hakkı Tekrir, Tekrir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir

    Atasözlerini günlük hayatta oldukça fazla kullanmaktayız. Dolayısıyla zaman zaman bu atasözlerinin anlamlarını da merak etmekteyiz. Atasözlerin anlamları internet ve diğer platformlar üzerinde yer almaktadır. Dolayısıyla bu platformlardan anlamlarını öğrenebiliriz. 

    Nush İle Uslanmayanın Hakkı Tekrir, Tekrir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir Atasözünün Anlamı Nedir?

    Nush ile uslanmayanın hakkı tekrir, tekrir ile uslanmayanın hakkı kötektir atasözünün anlamı nasihat ile uslanmayanın azarlanması gerektiğini azarın ve şiddetin kötü yoldan saptıracağını ve iyi yola döndüreceğini ifade eder. Nasihat ile yola gelmeyenin hakkının dayak olduğu anlamına gelmektedir. Nush ile uslanmayanın hakkı tekrir, tekrir ile uslanmayanın hakkı kötektir atasözü Yusuf Ziya Paşa tarafından söylenmiş bir sözdür. 



    Yazı kaynağı : www.milliyet.com.tr

    tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir

    Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir atasözünün anlamı ve örnek cümle içinde kullanımı (TDK)

    Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir atasözünün anlamı ve örnek cümle içinde kullanımı (TDK)

    Tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir atasözü anlaşılması güç olan atasözlerimizdendir. Bu atasözünün tam olarak anlaşılması için atasözündeki kelimelerin anlamlarının iyice kavranması gerekir. Çünkü tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir atasözü gerçek anlamlı bir atasözüdür.

     Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir Atasözünün Anlamı (TDK) Nedir?

     Yanlış yaptığı bir işe veya davranışa karşılık azarlanan insan aynı yanlışı veya kötü davranışı bir daha sergilerse onu ancak dayak yola getirir. Bir insan uyarılmasına rağmen hala aynı kötü emellerine devam ediyorsa, ona çok daha kötü davranılmasını hak eder.

     Tekdir İle Uslanmayanın Hakkı Kötektir Atasözünün Cümle İçinde Kullanımı

     Küçük çocuk bahçedeki ağacın dallarını azarlanmasına rağmen sürekli kırdı. En sonunda annesi dayanamadı ve çocuğu dövdü. Çünkü oda biliyor ki tekdir ile uslanmayanın hakkı kötektir.

    Yazı kaynağı : www.hurriyet.com.tr

    Yorumların yanıtı sitenin aşağı kısmında

    Ali : bilmiyorum, keşke arkadaşlar yorumlarda yanıt versinler.

    Yazının devamını okumak istermisiniz?
    Yorum yap